تصویب ۳۸ پروژه با ۱.۹۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم

تهران- ایرنا- وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تصویب ۳۸ پروژه با حجم سرمایه گذاری خارجی یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلاری در حوزه صنعت، معدن و تجارت از آغاز دولت دوازدهم تاکنون از جمله دستاوردهای برجام است، علاوه بر آن نهایی کردن ۷۰ قرارداد و تفاهم نامه دیگر نیز در دست پیگیری است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارتخانه یاد شده، با گشایش‌های ایجاد شده در روابط خارجی کشور پس از استقرار دولت یازدهم، شاهد دستاوردهای قابل توجهی در عرصه‌های گوناگون و بویژه اقتصادی بودیم که از آن جمله می‌توان به رشد سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد.
از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون در حوزه صنعت، معدن و تجارت ۳۸ پروژه با حجم سرمایه گذاری خارجی یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار با حضور سرمایه گذاران خارجی به تصویب رسیده و برای تمامی این پروژه‌ها جواز تأسیس صادر و زمین مورد نیاز تخصیص یافته و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است.

** پیگیری برای نهایی کردن ۷۰ قرارداد و تفاهم نامه
علاوه بر این مذاکره های و پیگیری‌های مربوط به نهایی کردن نزدیک به ۷۰ فقره قرارداد و تفاهم نامه در حال انجام نیز هست.
انتقال فناوری روز و تکنولوژی‌های پیشرفته به داخل، تولید صادرات محور و دسترسی به بازارهای بین‌المللی، همکاری‌های اقتصادی بلند مدت با تاکید بر افزایش کیفیت محصولات داخلی، تکمیل زنجیره‌های تولید داخل و اتصال به زنجیره جهانی به عنوان راهبرد اساسی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این سرمایه گذاری ها بوده است.
پراکندگی جغرافیایی این سرمایه گذاری‌ها نیز از نکات قابل توجه است که می‌تواند مورد اشاره قرار بگیرد.

** بیشترین طرح‌های سرمایه گذاری خارجی در خراسان رضوی
برپایه این گزارش، از ۳۸ پروژه یاد شده، استان خراسان رضوی هشت پروژه، استان‌های تهران و آذربایجان شرقی هر کدام چهار پروژه، استان مرکزی سه پروژه و استان‌های فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان و زنجان هرکدام ۲ پروژه را به خود اختصاص دادند.
همچنین استان‌های قزوین، بوشهر، کردستان، کرمان، گیلان، مازندران، هرمزگان، اردبیل، خراسان جنوبی، البرز هر کدام یک پروژه داشتند و یک پروژه نیز در حوزه سرمایه گذاری در پخش و ایجاد شبکه توزیع مواد غذایی برای هتل‌ها، رستوران‌ها و کترینگ در سراسر کشور بوده است.

** تکمیل ۹ پروژه بر پایه گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیشرفت فیزیکی ۹ پروژه یادشده ۱۰۰ درصد و پنج پروژه نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد هستند.
از سوی دیگر ۱۶ پروژه از مجموع ۳۸ پروژه در مرحله مقدماتی و چهار پروژه در حال اجرا هستند و پیشرفت فیزیکی چهار پروژه باقیمانده زیر ۶۰ درصد است.

** سرمایه گذاری شرکت‌های افغانستانی در ۹ پروژه
سرمایه گذاران این پروژه‌ها از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکای شمالی هستند و افغانستان با ۹ سرمایه گذاری بیشترین تعداد پروژه را به خود اختصاص داده است.
ترکیه پنج پروژه، آلمان و فرانسه هر کدام چهار پروژه، عراق و چین و کره جنوبی هر کدام سه پروژه، آذربایجان و امارات هر کدام ۲ پروژه و کشورهای پاکستان، اتریش، هنگ کنگ، روسیه ، آمریکای شمالی و ایتالیا نیز هر کدام یک پروژه داشتند. برخی سرمایه گذاری ها در قالب شرکت‌های مشترک بین دو کشور خارجی انجام گرفته بود.
در ادامه این گزارش آمده است: نسبت مشارکت خارجی‌ها در ۲۰ پروژه از ۳۸ پروژه یاد شده به صورت ۱۰۰ درصدی و چهار پروژه نیز بالای ۵۰ درصد بوده است.
به گزارش ایرنا، شهریورماه گذشته «افروز بهرامی» مدیرکل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت از جذب هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش های صنعتی، معدنی و بازرگانی کشور در دوره پسابرجام خبر داد که این آمار صرفنظر از قراردادهایی است که نهایی شده یا به امضا رسیده است.