رشد ۲۵.۸ درصدی تولید فولادخام ایران در نیمه نخست سال میلادی

تهران- ایرنا- انجمن جهانی فولاد در گزارشی اعلام کرد: میزان تولید فولاد خام ایران در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی (دی ماه پارسال تا تیرماه امسال)، ۲۵.۸ درصد افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، جداول آماری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نشان می دهد پارسال ایران با تولید بیش از ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام بین ۶۵ فولادساز شاخص جهان رتبه سیزدهم را کسب کرد.
انتظار می رود ایران در افق ۱۴۰۴ با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی به جایگاه هفتم دنیا تکیه زند.
انجمن جهانی فولاد پیش از این اعلام کرده بود ایران در دوره پنج ماهه ۲۰۱۸ میلادی (یازدهم دی ۱۳۹۶ تا دهم خرداد ۱۳۹۷) بین ۶۶ کشور تولیدکننده فولاد به جایگاه یازدهم تکیه زده است.
بررسی جداول آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز نشان می دهد در سه ماه نخست امسال ۲ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۹۷۴ تن اقلام زنجیره فولاد و محصولات فولادی از کشور ما به بازارهای هدف صادر شد که در مقایسه با دوره مشابه پارسال افزایش ۳۰ درصدی دارد.
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) امروز به انعکاس جدیدترین گزارش انجمن جهانی فولاد پرداخت و نوشت: میزان تولید فولاد ایران از ماه ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۸ میلادی، به ۱۲ میلیون و ۵۱۶ هزار تن رسید.
این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۱۷ میلادی، ۹ میلیون و ۹۴۷ هزار تن بود.
ایران در ماه ژوئن ۲۰۱۸ میلادی، ۲ میلیون و ۸۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته میلادی (یک میلیون و ۷۸۵ هزار تن)، ۱۶.۵ درصد افزایش یافت.
پیش از این، انجمن جهانی فولاد از تولید هشت میلیون و ۱۲۷ هزارتن فولاد خام در دوره چهارماهه نخست ۲۰۱۸ میلادی خبر داده بود که نسبت به دوره مشابه پارسال(۶ میلیون و ۳۶۹ هزار تن) افزایش ۲۷.۶ درصدی داشت.

** چین؛ بزرگ ترین تولیدکننده فولاد
۶۴ کشور جهان در ۶ ماهه گذشته، ۸۸۱ میلیون و ۴۵۵ هزار تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به میزان تولید مدت مشابه سال ۲۰۱۷ میلادی (۸۴۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تن)، ۴.۶ درصد رشد نشان می دهد.
بزرگ ترین تولیدکنندگان فولاد شامل چین (۴۵۱ میلیون و ۱۵۷ هزار تن)، ژاپن (۵۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تن)، هند (۵۲ میلیون و ۸۳۱ هزار تن)، آمریکا (۴۱ میلیون و ۸۴۹ هزار تن)، روسیه (۳۶ میلیون و ۶۶ هزار تن) و کره جنوبی (۳۶ میلیون و ۶۶ هزار تن) است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت خردادماه امسال اعلام کرد ظرفیت تولید زنجیره فولاد کشور تا پیش از سال ۱۳۹۲ حدود ۱۲۰ میلیون تن بود اما امروز به ۲۰۰ میلیون تن در سال رسیده است.
آمار عملکرد فولادسازان عمده کشور در سه ماهه نخست امسال حاکی از تولید چهار میلیون و ۸۴۹ هزار و ۸۰۲ تن فولاد خام (شمش) است که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۷ درصدی دارد.
بررسی آمار صادرات سه ماهه امسال نشان می دهد ارزش صادرات زنجیره فولاد و محصولات فولادی به بیش از یک میلیارد و ۳۴۲.۹ میلیون دلار رسید که نسبت به دوره مشابه پارسال، ۶۳ درصد رشد را رقم زد.