صادرات نامحدودِ معدن

رضا اشرف سمنانی در گفت‌وگو با بیرونیت با اشاره به اینکه هر ماده معدنی با توجه به بازار و نیاز آن صادر می شود بیان کرد: صنایع معدنی ایران می تواند نیاز کشورهای همسایه را در بخش معدن تامین کند چراکه تنوع مواد معدنی ایران بسیار زیاد است و بنابراین پتانسیل صادراتی کشور در حوزه معدن قابل توجه است.
او با اشاره به اینکه صادرات صنایع معدنی ارزش افزوده قابل توجهی را برای کشور دارد،بیان کرد: صادرات مواد معدنی علیرغم تنگناها انجام می شود و با مدیریت آن می توانیم ارزش افزوده قابل توجهی را برای کشور رقم بزنیم هر محصول معدنی با بازار هدف مشخصی تطابق دارد.
اشرف سمنانی با بیان این که ایران پتانسیل صادرات مواد معدنی و کالا های ترکیبی از انرژی را دارد،تصریح کرد: یکی از ویژگی های بارز ایران در بخش معدن صادرات چند منظوره صنایع معدنی و کالاهای ترکیبی مانند گاز است.
به گفته او با توجه به اهمیت بازار صادراتی حفظ آن بسیار با اهمیت تر از مقوله صادرات است. مشاور مدیرعامل میدکو در بخش پایانی گفته های خویش با تاکید بر اینکه ایران می‌تواند صادر کننده خدمات در بخش معدن هم باشد اظهار داشت:در بخش معدن خدمات مهندسی، آزمایشگاهی و کارهای تحقیقاتی در بخش صنعت و معدن می تواند یکی دیگر از دستاوردها و پتانسیل های ایران در حوزه صادرات به کشورهای مختلف دنیا باشد، از سوی دیگر مرکز تحقیقات فرآورده های مواد معدنی ایران که طرح بسیار بزرگی است در این راستا می‌تواند نقش بسزایی را ایفا کند. بنابراین پتانسیل صادرات ایران در بخش معدن محدود به ماده معدنی نمی‌شود.