پیشرفت های معدنی ایران حاصل توسعه تحقیقات است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، « عبدل آیه ماگو سوبا » روز سه شنبه در بازدید از مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: امروز با حضور در این مرکز تحقیقاتی دریافتم که پیشرفت های ایران در بخش معادن و صنایع معدنی به شکل تصادفی بدست نیامده است و گینه کوناکری از همکاری در این بخش استقبال می کند.
وی افزود: برگزاری نشست مشترک با رییس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) فرصت آن را فراهم کرد تا زمینه های همکاری فنی دو کشور در این بخش مورد ارزیابی قرار گیرد.
این مقام گینه ای اضافه کرد: پیش بینی می شود سازمان ایمیدرو بتواند با شرکت هم سطح خود در گینه کوناکری روابط و همکاری های مناسبی را تعریف و اجرا کند.
وی توانمندی جمهوری اسلامی ایران را در زمینه آموزش نیروهای کارشناس بخش معادن ستود و گفت : انتظار می رود نخستین گروه از کارشناسان بخش معادن گینه به زودی به ایران اعزام شوند.
وزیر معادن و زمین شناسی گینه کوناکری خاطرنشان کرد،توسعه همکاری های فنی بین تهران و کوناکری در بخش معادن می تواند منافع دو طرف را تضمین کند.
پیش از سخنان وزیر معادن و زمین شناسی گینه کوناکری، غلامرضا ملاطاهری رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در سخنانی که به زبان انگلیسی ایراد شد، گفت: مرحله نخست پروژه احداث مرکز تحقیقات با همکاری دفتر برنامه توسعه سازمان ملل * بصورت خدمات مشاوره ای و برنامه های آموزشی کوتاه مدت انجام شد.
به گفته وی، سرمایه گذاری لازم برای تجهیز و آماده سازی واحدهای مختلف تحقیقاتی در مرکز توسط وزارت صنایع و معادن ( وقت ) و از طریق دریافت خدمات از شرکت های مهندسی بین المللی صورت گرفت.
ملاطاهری افزود: مطالعات طراحی و انتخاب تجهیزات آزمایشگاهی، پایلوت و کارگاه ها در مرکز فرآوری مواد معدنی توسط دو شرکت استرالیایی ** « بی اچ پی »( یکی از بزرگترین شرکتهای صنعتی، معدنی و نفتی دنیا) و ‘AMDEL’ بعنوان مشاور ( یکی از پیشرفته ترین مراکز تحقیقاتی استرالیا) و با همکاری ‘مؤسسه تحقیقات و کاربرد مواد معدنی ایران’ به عنوان مشاور اصلی انجام پذیرفت.
وی تاسیس مرکز فرآوری مواد معدنی ایران را با هدف پایه گذاری اصولی صنایع معدنی ذکر کرد و شتاب دهی به توسعه کمی و کیفی این صنعت با استفاده از فن آوری نوین در استحصال مواد معدنی و تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف در کشور و در نتیجه کاهش وابستگی به واردات بیان کرد .
این مقام مسوول گسترش و بهینه سازی فرآیندهای فرآوری مواد معدنی با انجام تحقیقات و مطالعات آزمایشگاهی و نیمه صنعتی و تهیه طرحهای فرآوری در مقیاس صنعتی (کارخانه)، انجام آزمایش های مختلف کانی شناسی و شیمیایی بر روی نمونه های زمین شناسی، معدنی و مربوط به فرآیندهای فرآوری، آموزش فارغ التحصیلان دانشگاه ها و شاغلان بخش معدن و تامین نیروهای متخصص در زمینه فرآوری مواد معدنی را از دیگر برنامه های این مرکز عنوان کرد.
ملاطاهری تدوین و تهیه استانداردها در زمینه فرآوری مواد معدنی، کمک به توسعه و تکمیل مراکز تحقیقاتی موجود در کشور را از دیگر اهداف شکل گیری این مرکز بیان کرد.
وزیر معادن و زمین شناسی گینه کوناکری در این بازدید از آزمایشگاه های محیط زیست، شیمی، زمین شناسی، کانه آرایی ( فرآوری ) مرکز مزبور بازدید کرد و مسوولان بخش های مربوطه توضیحات لازم را در اختیار هیات گینه ای قرار دادند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در شهرک تحقیقاتی کاووش در ۶۵کیلومتری غرب تهران در مسیر آزادراه کرج – قزوین واقع شده است.
مهمترین اهداف این مرکز انجام مطالعات کانی شناسی و شیمیایی بر روی نمونه های اکتشافی، معدنی وکانه آرایی و همچنین تحقیقات فرآوری مواد معدنی در دو مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی و بهینه سازی فرآیندهای فرآوری است .